Hogeschool Leiden
|
Feestkalender Hindoeïsme
|
[Geef de ondertitel van het document op]
|
|
Merel Kebede - Marije
Straathof - Trudy de Jong - Annebel Segaar
|
3-7-2014
|
|
Inhoud
Feestkalender
Hindoeïsme
1. Inleiding
Vaak
zijn leerlingen goed op de hoogte van nationale feestdagen en weten zij dat
deze vaak een relatie dragen met een geestelijke stroming. Het hindoeïsme is in
Nederland goed vertegenwoordigd maar voor veel leerlingen is dit nog een
onbekende geestelijke stroming. Om tegemoet te komen aan burgerschapsvorming en
de kerndoelen van de Nederlandse overheid is de docentenhandleiding Hindoeïsme
samengesteld. Door middel van deze docentenhandleiding kunt u samen met de
leerlingen het Hindoeïsme ontdekken. Om deze ontdekkingstocht voor alle
leeftijden toegankelijk te maken hebben wij de lessen en informatie specifiek
voor de onder-, midden- en bovenbouw samengesteld. Op deze manier kunt u de
docentenhandleiding niet alleen in uw eigen klas maar schoolbreed gebruiken.
Dit betreft een educatief programma waarin de belangrijkste feesten die het
hindoeïsme rijk is worden behandeld. Op deze manier krijgen uw leerlingen een
kijkje in een vaak nog onbekende wereld en kunnen zij hun wereld- en
levensbeschouwelijke kennis verbreden.
In
deze handleiding vindt u informatie over het lesprogramma, de lesopzet, de
doelgroep, doelstellingen en de aansluiting van het programma op de kerndoelen.
De inhoud van de lessen is gebaseerd op het inhoudelijke
literatuuronderzoek welke terug te vinden is in de bijlagen.
2.
Doelgroep, doelstelling, kerndoelen
Doelgroep
Feestkalender Hindoeïsme is een kalender met daarin de belangrijkste feesten van het Hindoeïsme. Het programma is geschikt voor alle soorten scholen, zowel openbaar, katholiek, christelijk als islamitisch. Het lesprogramma kan naar eigen inzicht worden afgestemd op de achtergrondkennis van de leerlingen.
Feestkalender Hindoeïsme is een kalender met daarin de belangrijkste feesten van het Hindoeïsme. Het programma is geschikt voor alle soorten scholen, zowel openbaar, katholiek, christelijk als islamitisch. Het lesprogramma kan naar eigen inzicht worden afgestemd op de achtergrondkennis van de leerlingen.
Doelstelling van de kalender
·
Kinderen
raken vertrouwd met achtergronden en verhalen van religieuze feesten binnen het
Hindoeïsme en de invloed van deze feesten op de ordening van het kalenderjaar
·
Leerlingen
leren belangrijke begrippen en kenmerken van het Hindoeïsme
·
Leerlingen
leren welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen feesten in religies
die ze al kennen
·
Leerlingen
leren de tradities en feesten van andere religies respecteren en waarderen
Kerndoelen
Het lesprogramma kan worden ondergebracht bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, Nederlands en Kunstzinnige oriëntatie. Ook heeft het programma raakvlakken met Geschiedenis en Godsdienst/Levensbeschouwing.
Het lesprogramma kan worden ondergebracht bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, Nederlands en Kunstzinnige oriëntatie. Ook heeft het programma raakvlakken met Geschiedenis en Godsdienst/Levensbeschouwing.
Nederlands
·
Kerndoel 1:
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens
die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven
·
Kerndoel 2:
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en
vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het
instrueren en bij het discussiëren
·
Kerndoel 4:
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve
teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen
·
Kerndoel 5:
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende
functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen
·
Kerndoel 6:
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school-
en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende
bronnen, waaronder digitale bronnen
·
Kerndoel 9:
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde
verhalen, gedichten en informatieve teksten
Oriëntatie op jezelf en de wereld
·
Kerndoel 37:
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde
waarden en normen
·
Kerndoel 38:
De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de
Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren
respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de
samenleving, waaronder seksuele diversiteit
·
Kerndoel 53:
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen
uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de
wereldgeschiedenis
Kunstzinnige oriëntatie
·
Kerndoel 54:
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er
gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
·
Kerndoel 55:
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren
·
Kerndoel 56:
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten
van cultureel erfgoed
(www.tule.slo.nl )
Gebruik docentenhandleiding
Het lesprogramma feestkalender hindoeïsme biedt u als docent
handvatten om leerlingen kennis te laten maken met het hindoeïsme en de daarbij
behorende feesten. Er is een selectie gemaakt van de meest belangrijke feesten
binnen het hindoeïsme. Per bouw (onder-, midden- en bovenbouw) is een les
samengesteld die aansluit op het feest wat op dat moment gevierd wordt binnen
het hindoeïsme en het leergebied binnen de kerndoelen.
De indeling van de feestkalender is gebaseerd op het
schooljaar waarbij de start in de zomer plaatsvindt. De data zijn overgenomen
uit de kalender van het hindoeïsme maar de handleiding biedt u de vrijheid om
deze data naar eigen invulling te plaatsen. De lessen zijn niet afhankelijk van
de datum waarop het feest binnen het hindoeïsme wordt gevierd. Op deze manier
bent u als leerkracht vrij om de docentenhandleiding naar eigen inzicht te
gebruiken en kunt u aansluiten bij de leefwereld van uw leerlingen en de tijd
van het jaar.
De lessen in deze docentenhandleiding bestaan ieder uit een
klassikaal gedeelte en opdrachten die de leerlingen individueel of in groepjes
kunnen uitvoeren. Per les vindt u de leerdoelen, leermiddelen en korte
instructies voor het organiseren en geven van de les. Uiteraard bent u vrij om
deze lessen naar eigen inzicht te gebruiken en aan te passen. De inhoud van de
lessen is gebaseerd op het inhoudelijke literatuuronderzoek welke terug te
vinden is op de website in de bijlagen. Het is raadzaam om de inhoud van het
literatuuronderzoek tot u te nemen en deze te gebruiken om u voor te bereiden
op de lessen die u in de klas wilt geven en u tijdens de les achtergrond
informatie kunt geven.
Lessen feestkalender hindoeïsme
10
augustus 2014 Raksha Bandhan
Onderbouw:
Leerdoelen
- Leerlingen kunnen hoeveelheden representeren door
afbeeldingen van vingers en plaatjes
- Leerlingen kunnenhoeveelheden vergelijken met de
begrippen meer, minder en evenveel
Leermiddelen
- Foto’s van leerlingen en leerkracht
- Pictoplaatjes
meisje (zus) en jongen (broer)
- White bord of magneetbord
- Kring
Organisatie en lesverloop
- Bekijk inhoudelijk uit Literatuuronderzoek
Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.1 Raksha Bandhan
- Voer kringgesprek over dit feest en met name over
de broers en zussen. Stuur aan op hoeveel broers en zussen
- in de kring laten vertellen hoeveel broers en
zusjes de leerlingen hebben.
- Foto’s van de leerlingen en jezelf op bord
- Plak eigen hoeveelheid broers en zussen achter je
naam
- Laat leerlingen eigen broers en zussen erbij
plakken of zeggen.
- Dan broertjes en zusjes tellen van de picto”s
- Waar zijn er meer, minder, evenveel?
- Tip: u kunt
ook alle broers en apart alle zussen tellen en met de leerlingen er zelf
bij tellen.
Middenbouw:
Leerdoelen
- Leerlingen weten wat goede karaktereigenschappen
zijn
- Leerlingen kunnen de goede eigenschappen van
broer/zus beschrijven en verwoorden
- Leerlingen kunnen een gedicht schrijven
Leermiddelen
- http://www.1001gedichten.nl/gedichten
- Geprint
gedichtje over broer/zus
- Papier
- Schrijfgerei
- Kring
- A3
papier voor muurkrant
Organisatie en lesverloop
- Bekijk inhoudelijk uit Literatuuronderzoek
Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.1 Raksha Bandhan
- Voer kringgesprek over dit feest en met name over
de broers en zussen. Wat zou jij ook willen kunnen.
- Geef aan dat dit soort gedachten mooi in een
gedicht kunnen worden verwoord.
- Gedicht voor laten lezen over broer/zus door
leerlingen.
- Zelf een gedicht maken
- Gedichten op muurkrant hangen of op bord.
- Aantal gedichten voor laten lezen.
- Tip: kunt ook in groepjes eerst de zelfgemaakte
gedichtjes laten voorlezen en erover praten.
Bovenbouw:
Leerdoelen
- Leerlingen doen zelfstandig onderzoek naar de
verschillende dichtvormen
- Leerlingen leren verschillende dichtvormen
herkennen
- Leerlingen kunnen zelf een gedicht schrijven
volgens een dichtvorm
- Leerlingen kunnen de goede eigenschappen van
broer/zus beschrijven
Leermiddelen
- http://www.allesovergedichten.nl/dichtvormen.html
- http://www.1001gedichten.nl/gedichten
- Pen en papier
- PC’s
- Bord
- Kring
- Gedicht
broer/zus op papier
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk
inhoudelijk uit Literatuuronderzoek Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek
naar 2.1 Raksha Bandhan
·
Bespreek in kring
het feest en de stuur in richting van wat zou jij willen kunnen net als je
broer/zus.
·
Geef aan dat dit
soort gedachten mooi in een gedicht kunnen worden verwoord.
·
Lees een gedicht
over broer/zus voor. Zijn er nog meer dichtvormen.
·
Zelf onderzoeken
op internet. Verschillende dichtvormen op bord schrijven. In kring goede
eigenschappen broer/zus laten nadenken en aantal vertellen. Hierover een
gedicht in Leerlingen presenteren in de klas de verschillende dichtvormen
(Kwatrijn, limerick, elfje, naamdicht, rondeel, sonnet)
·
Leerlingen maken
zelf een gedicht in een van de dichtvormen
·
Leerlingen
bekijken in groepjes naar elkaars gedichten en bespreken deze met elkaar.
·
Tip: Dichtvorm
naar keuze laten maken. Wel zorgen voor verdeling verschillende dichtvormen,
dus verdeling in de groep maken.
·
Tip: hang de
verschillende dichtvormen op in de klas bij elkaar.
28 augustus 2014 Geboortedag Ganesha:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Ganesh Chaturti
·
Leerlingen kunnen een dierenmasker maken (dimensionaal)
·
Leerlingen kunnen
met papier, stukjes gekleurd papier (gescheurd) en lijm werken
·
Leerlingen
ervaren hoe de dagen en maanden achter elkaar komen
Leermiddelen
- Verhaal
over Ganesha: http://www.missiokids.nl/Hindoeisme/Verhaal-Ganesha.html
- Dierenmaskers van papier
- Kleine stukjes gekleurd papier
- Lijm
- Kleurpotloden
- Kring
- Knutselhoek
Organisatie en lesverloop
- Bekijk inhoudelijk uit Literatuuronderzoek
Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.3 Ganesh Chaturti
- Lees verhaal voor van de geboorte van Ganesha.
- Bespreek de geboorte en hoe hij aan
olifantenhoofd komt.
- Vraag welk dier ze zelf zouden willen zijn.
- Leerlingen gaan een masker beplakken
- Schrijf naam, geboortedatum en hoeveel jaar de
leerling wordt op het masker
- Hang de maskers aan een lijn in de klas of aan de
deurpost
- Bespreek de dagen en maanden tijdens het
ophangen, vooral met de oudere leerlingen
- Tip: Na verjaardag kan masker mee naar huis
gegeven worden
- Tip: kan foto van leerling erop plakken, zodat
alle leerlingen weten wie er als eerste jarig is.
Middenbouw
Leerdoelen
- Leerlingen maken kennis met feest Ganesh Chaturti
- Leerlingen kunnen een dierenmasker maken
3-dimensionaal
- Leerlingen kunnen de beschermende eigenschappen
van dieren beschrijven
- Leerlingen kunnen kiezen welk dier hen zal
beschermen verwoorden
Leermiddelen
- Boek:
‘Over engelen, joden en helden’, (2009) Het verhaal van de jongen
met het olifantenhoofd
- Kosteloos materiaal, zoals (eier)dozen, stukjes
stof, draad, doppen ed
- Lijm
- Gekleurd papier
- Nietmachine
- Kring
- Kranten of plastic tafeldoek om tafels te
beschermen
- Verf + kwasten
- Groepjes
Organisatie en lesverloop
- Bekijk inhoudelijk uit Literatuuronderzoek
Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.3 Ganesh Chaturti
- Lees het verhaal voor in de kring
- Bespreek het verhaal mn geboorte en
olifantenhoofd
- Bespreek welk dier hen zou kunnen beschermen
- Leerlingen maken een 3D masker van het dier
- Tip: kan ook papier-maché maskers maken. Dan
kranten, ijzerdraad en behangplaksel
in bakken nodig en kwasten
Bovenbouw
Leerdoelen
- Leerlingen maken kennis met het feest Ganesh
Chaturti
- Leerlingen kunnen moeilijkheden/hindernissen in
hun leven benoemen
- Leerlingen kunnen oplossingen bedenken voor deze
hindernissen
- Leerlingen kunnen een verhaal schrijven over dit
onderwerp
- Leerlingen kennen de verschillen tussen een
informatieve, persuasieve, expressieve en betogende tekst
Leermiddelen
- Boek:
‘Over engelen, joden en helden’, (2009) Het verhaal van de jongen
met het olifantenhoofd
- Schrijfgerei
- Stel-schriften
- Kring
- Eigen tafel
- Groepjes
Organisatie en lesverloop
- De stel-schriften
uitdelen
- Bekijk inhoudelijk uit Literatuuronderzoek
Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.3 Ganesh Chaturti
- Vraag wie dit feest
kent. Vertel anders zelf iets over het feest en wie Ganesha is.
- Lees het verhaal voor.
- Ganesha helpt om
hindernissen te overwinnen. Welke hindernissen denken de leerlingen tegen
te komen dit jaar? Laat er eerst even over nadenken en dan aan elkaar
vertellen.
- Geef opdracht om
hierover een verhaal te schrijven in hun eigen ste-lschrift.
- Tip: kan ook een
krantenartikel schrijven over iets wat al gebeurd is.
9 t/m 23
september 2014 Pitra Paksj:
Onderbouw
Leerdoelen
- Leerlingen kunnen het begrip troost vorm geven
- Leerlingen kunnen een troostvogel maken
- Leerlingen kunnen door gebruik van verschillende
kleuren een fijn gevoel creëren
Leermiddelen
- http://www.jongeheldenindeklas.nl/docs/File/4974/k__werkvorm_mijn_eigen_troostvogel_4_6_jaar___.pdf
- http://www.jongeheldenindeklas.nl/docs/File/5060/j__werkvorm_handpoppen_4_6_jaar.pdf
- Hand-pop (als het kan in de vorm van een vogel)
- Grote vellen gekleurd papier
- Kleurpotloden
- Verf
- Kwasten
- Penselen
- Water
- Veertjes in verschillende maten en kleuren
- Oude kranten
- Schorten
- Kring
Organisatie en lesverloop
- Kringgesprek met hand-pop (vogel)
- Eerst de hand-pop iets laten vertellen over
zichzelf, iets wat hij heeft meegemaakt en waar hij verdrietig van is
geworden.
- De hand-pop vragen laten stellen over :
- Wat is troosten?
- Hoe kun je getroost worden?
- Wie kan jou troosten? Waarom? Wat doet diegene
dan? Enz.
- Wij kunnen een eigen troostvogel maken
- Tip: tijdens het verven kan er rustige muziek
opgezet worden bv ‘De Troostvogel’ van Herman van Veen https://www.youtube.com/watch?v=DHaxxghP0Ws&feature=kp
Middenbouw
Leerdoelen
- Leerlingen kennen de verschillen van grote en
kleine zorgen
- Leerlingen kunnen zorgen bespreken
- Leerlingen kunnen zorgen delen met elkaar
- Leerlingen hebben begrip en respect voor elkaars
zorgen
Leermiddelen
- http://www.jongeheldenindeklas.nl/docs/File/4974/f__werkvorm_zorgenboom.pdf
- http://www.jongeheldenindeklas.nl/docs/File/4974/g__zorgenboom_werkblad_zorghangers.pdf
- Kring
- Lange stroken behang waarop een boom getekend met
dikke en dunne takken
- Werkbladen op gekleurd papier
- Verf , kwasten, penselen, water
- Schrijfgerei
- Schaar
Organisatie en lesverloop
- Bekijk inhoudelijk uit Literatuuronderzoek
Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.4 Pitra Paksj
- In de kring het feest bespreken met sturing naar
zorgen.
- Zorgen bespreken, die je mee kan nemen in de
klas.
- Zorgen kunnen voor de 1 groot zijn en voor de ander klein. (Elkaar in waarde
laten).
- Voorbeelden laten geven wat grote en wat kleine
zorgen zijn.
- Uitleggen van de zorgenboom met zijn dikke en
dunnen takken
- Leerlingen verven de boom
- Leerlingen knippen een vorm uit van werkblad
- Leerlingen schrijven hun zorg op
- Leerlingen hangen hun zorg in de boom aan een
dikke tak of aan een dunnen tak.
- Tip: leerlingen kunnen ook hun zorgen in
geheimschrift of anoniem schrijven
- Tip: iedere week of maand mag een leerling zijn
zorg uit de boom halen en kijken of die er nog moet blijven hangen of dat
het opgelost is of aan een andere tak moet hangen.
Bovenbouw
Leerdoelen
- Leerlingen kunnen hun gevoelens uiten dmv kleuren
- Leerlingen kunnen verschillende gevoelens
verwoorden
- Leerlingen hebben begrip van het feest Pitra
Paksj
- Leerlingen hebben begrip en respect voor elkaars
gevoelens
Leermiddelen
- http://www.jongeheldenindeklas.nl/docs/File/10911/c__werkvorm_mandala_met_gevoelens_10_12_jaar.pdf
- http://www.jongeheldenindeklas.nl/docs/File/10911/d__mandala_werkblad.pdf
- Bord
- Kleurpotloden, stiften
- Werkblad Mandala met gevoelens
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk
inhoudelijk uit Literatuuronderzoek Hindoeïsme hoofdstuk 2 Feesten en specifiek
naar 2.4 Pitra Paksj
·
Kringgesprek over
dit feest met sturing naar gevoel
·
Wat kun je
allemaal voelen
·
Op welk moment
voel je dat
·
De gevoelens
worden op het bord geschreven
·
Zijn er kleuren
die voor jou bij een gevoel horen. Denk daar eens over na en deel dit met je
buurman/vrouw.
·
Bespreek in de
kring
·
Werkbladen van de
Mandala’s uitdelen
·
De leerlingen
tekenen en kleuren de 5 belangrijkste gevoelens in de cirkel. Dat mag door
elkaar, naast elkaar, alles mag.
·
Tip: leerlingen
kunnen later ook een gevoelsthermometer maken welke dan het gevoel van dat
moment aangeeft. Dit kun je meerdere
malen laten invullen.
24 september t/m 2 oktober2014 Navaratri:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
bewegen volgens het tempo van de muziek
·
Leerlingen kunnen
een tempo herkennen in de muziek
·
Leerlingen kunnen
ritmische bewegingen maken
·
Leerlingen kunnen
het verschil tussen hard en zacht horen
·
Leerlingen kunnen
het verschil tussen een langzaam en snel tempo horen
·
Leerlingen kunnen
hun bewegingen afstemmen op harde en zachte muziek
·
Leerlingen kunnen
hun bewegingen afstemmen op een langzaam en snel tempo
Leermiddelen
·
Tamboerijn
·
Speellokaal
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.5
Navaratri
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur hierin naar het vieren van negen dagen
feest waarbij dans en aanbidding centraal staan
·
Begeleid de
leerlingen in het speellokaal met behulp van een tamboerijn en laat hen
ritmische bewegingen maken op basis van de muziek die zij horen
·
Tip: gebruik
voorbeelden die tot de verbeelding van leerlingen leiden, zoals het verjagen
van een boze wolf
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
klankbeelden ontwerpen aan de hand van emoties
·
Leerlingen kunnen
een maat en ritme spelen aan de hand van emoties
·
Leerlingen kunnen
tegenstellingen spelen aan de hand van emoties
·
Leerlingen
experimenteren met muziekinstrumenten en verkennen deze
Leermiddelen
·
Muziekinstrumenten
(voor elke leerling 1)
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.5
Navaratri
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur hierin naar het vieren van negen dagen
feest waarbij dans en aanbidding centraal staan
·
Leg het gebruik
van de emotievergrootcirkel uit waarin leerlingen emoties uitbeelden in
klankbeelden
·
Laat leerlingen
de emotievergrootcirkel gebruiken door individueel of in groepjes emoties door
middel van muziekinstrumenten uit te beelden
·
Tip: laat
leerlingen eerst hun muziekinstrument verkennen en uitproberen voordat er wordt
gestart met de emotievergrootcirkel
·
Tip: laat
leerlingen tegenstellingen binnen emoties vertalen met behulp van de
muziekinstrumenten
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
klankbeelden ontwerpen aan de hand van een verhaal
·
Leerlingen kunnen
een maat en ritme spelen aan de hand van het verloop van een verhaal
·
Leerlingen kunnen
tegenstellingen spelen aan de hand van het verloop van een verhaal
·
Leerlingen kunnen
overgangen spelen aan de hand van het verloop van een verhaal
·
Leerlingen kunnen
een verhaal begeleiden door middel van muziekinstrumenten
Leermiddelen
·
Muziekinstrumenten
(voor elke leerling 1)
·
Papier
·
Schrijfgerei
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.5
Navaratri
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur hierin naar het vieren van negen dagen
feest waarbij dans en aanbidding centraal staan
·
Laat de
leerlingen in groepjes een verhaal bedenken van maximaal 5 minuten waarin het
kwaad wordt overwonnen
·
Laat de
leerlingen muziekinstrumenten kiezen waarmee zij het verhaal kunnen begeleiden
en illustreren
·
Tip: informeer
leerlingen over het gebruik van tegenstellingen in muziek en overgangen
·
Tip: laat
leerlingen eerst hun muziekinstrument verkennen en uitproberen voordat er wordt
gestart met het ontwerpen van klankbeelden bij het verhaal
3 t/m 12 oktober 2014 Dussera (Vijaya
Dasami):
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen leren
spelenderwijs kennismaken met spel elementen (wie, wat, waar)
·
Leerlingen leren
spelenderwijs kennismaken met spel elementen (rollen)
·
Leerlingen kunnen
een verhaal volgen aan de hand van een poppenkast
·
Leerlingen maken
kennis met Ram en Ravan in een educatief verhaal waarin de overwinning van het
goede op het kwade centraal staat
Leermiddelen
·
Poppenkast
·
Poppen (eventueel
zelf stropoppen maken)
·
Boek: ‘Wat weten
we over hindoeisme?’ verhaal over Ram en Ravan, bladzijde 42 & 43
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.6
Dussera
·
Organiseer een
poppenkast waarin het verhaal over Ram en Ravan wordt nagespeeld
·
Bespreek het
verhaal met de leerlingen na
·
Tip: geef
leerlingen van te voren een kijkopdracht waar achteraf gericht vragen over
kunnen worden gesteld
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
spel gebruiken om er gevoelens aan de hand van een bepaalde rol uit te drukken
·
Leerlingen kunnen
spel gebruiken om een verhaallijn aan de hand van een bepaalde rol te spelen
·
Leerlingen kunnen
bewust met spel elementen omgaan (wie, wat, waar, wanneer)
·
Leerlingen kunnen
samenspelen door in te spelen en te reageren op elkaar in het spel
Leermiddelen
·
Verkleedkleren
(typisch hindoe)
·
Boek: ‘Wat weten
we over hindoeisme?’ verhaal over Ram en Ravan, bladzijde 42 & 43
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.6
Dussera
·
Lees het verhaal
over Ram en Ravan voor in de klas en bespreek het verhaal
·
Verdeel rollen en
laat leerlingen het verhaal naspelen
·
Tip: bespreek met
leerlingen de emoties en rollen die in het verhaal voorkomen zodat de
leerlingen zich beter kunnen inleven
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
een relatie leggen tussen het verhaal en de oorsprong van het feest Dussera
·
Leerlingen kunnen
het feest Dussera als inspiratiebron gebruiken voor beeldende vorming
·
Leerlingen kunnen
een pop maken waarin beeldende vorming en techniek samen komen
·
Leerlingen kunnen
gebruik maken van niet-alledaagse materialen in beeldende vorming
Leermiddelen
·
Stro
·
Touw
·
Knutselmaterialen
(naar eigen invulling)
·
Boek: ‘Wat weten
we over hindoeisme?’ verhaal over Ram en Ravan, bladzijde 42 & 43
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.6
Dussera
·
Lees het verhaal
over Ram en Ravan voor in de klas en bespreek het verhaal
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur hierin naar het verbranden van de
stropoppen
·
Laat de
leerlingen stropoppen maken met de daarvoor beschikbare materialen
·
Tip: maak zelf
een pop die als voorbeeld voor de leerlingen kan dienen
23 oktober 2014 Divali:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Divali
·
Leerlingen kunnen
boetseren met klei
·
Leerlingen kunnen
aan de hand van een voorbeeld een persoonlijke lamp maken
·
Leerlingen kunnen
verschillende texturen gebruiken om een voorwerp te versieren
Leermiddelen
·
Klei
·
Textuur
materialen
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.7
Divali
·
Bekijk het voorbeeld:
lampjes maken van klei (Sterck, M. de,
Verplancke, K. (1997). Alle dagen feest. Godsdiensten van de wereld. Baarn:
Callenbach)
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur naar het lichtjesfeest
·
Laat de
leerlingen een eigen lampje kleien aan de hand van een voorbeeld en deze
versieren
·
Tip: leg de
leerlingen de verschillende boetseertechnieken uit waardoor het vormen van het
lampje makkelijker gaat
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Divali
·
Leerlingen kunnen
aan de hand van een voorbeeld een persoonlijke lamp maken
·
Leerlingen kunnen
verschillende texturen gebruiken om een voorwerp te versieren
·
Leerlingen kunnen
patronen aanbrengen in een voorwerp
Leermiddelen
·
Klei
·
Textuur
materialen
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.7
Divali
·
Bekijk het voorbeeld:
lampjes maken van klei (Sterck, M. de,
Verplancke, K. (1997). Alle dagen feest. Godsdiensten van de wereld. Baarn:
Callenbach)
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur naar het lichtjesfeest
·
Laat de
leerlingen een eigen lampje kleien en versieren door verschillende texturen en
patronen te gebruiken
·
Tip: leg de
leerlingen de verschillende boetseertechnieken uit waardoor het vormen van het
lampje makkelijker gaat
·
Tip: laat de
leerlingen verschillende texturen en patronen zien
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Divali
·
Leerlingen kunnen
aan de hand van een voorbeeld een rangooli maken
·
Leerlingen kunnen
verschillende vormen gebruiken om een voorwerp te creëren
·
Leerlingen kunnen
verschillende kleuren gebruiken om een voorwerp te versieren
·
Leerlingen kunnen
patronen aanbrengen in een voorwerp
Leermiddelen
- A3/A4 papier
- kleurpotloden/wasco
- A3 papier/behangpapier
- plakkaatverf
- stoepkrijt
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.7
Divali
·
Voer een
kringgesprek over dit feest en stuur naar het gebruik van rangooli’s
·
Laat de
leerlingen een eigen rangooli maken en versieren door verschillende vormen,
kleuren en patronen te gebruiken
·
Tip: laat de
leerlingen verschillende voorbeelden van rangooli’s zien
25
januari 2015 Basant Pachami:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
zich ontspannen / amuseren door te luisteren naar een voorgelezen verhaal
·
Leerlingen kunnen
informatie verwerven door te luisteren naar een voorgelezen verhaal
·
Leerlingen kunnen
hun kennis met betrekking tot de natuur verbreden door te luisteren naar een
voorgelezen verhaal
·
Leerlingen kunnen
het verloop van het verhaal voorspellen op macro- en mesoniveau
·
Leerlingen weten
dat planten moeten worden verzocht om te kunnen overleven
·
Leerlingen weten
dat de omgeving organismen voedsel en ruimte levert
Leermiddelen
·
Boek: Cousins, L.
(2008). Muis ontdekt de natuur. Een muis
ontdekt boek. Amsterdam: Leopold
·
Schepjes
·
Grond
·
Plant(en)
·
Potjes of border
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.8
Basant Pachami
·
Bespreek het
hindoe feest Basant Pachami en stuur naar het prentenboek ‘Muis ontdekt de
natuur’
·
Lees het prentenboek
interactief voor aan de klas
·
Bespreek het
planten van en verzorgen van planten
·
Plant met de
leerlingen één of meerdere planten en bespreek de verzorging
·
Tip: maak een
verzorgrooster voor de plant zodat de leerlingen betrokken blijven bij de
verzorging van de plant
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
zich ontspannen / amuseren door te luisteren naar een voorgelezen verhaal
·
Leerlingen kunnen
informatie verwerven door te luisteren naar een voorgelezen verhaal
·
Leerlingen kunnen
hun kennis met betrekking tot de natuur verbreden door te luisteren naar een
voorgelezen verhaal
·
Leerlingen kunnen
het soort tekst en onderwerp voorspellen
·
Leerlingen kunnen
de chronologische volgorde van het verhaal voorspellen
·
Leerlingen weten
dat planten verschillende ontwikkelingsstadia doorlopen
·
Leerlingen weten
dat planten veranderen afhankelijk van het seizoen
Leermiddelen
·
Boek: Cartwright, S. & Amery, H. (2007). Verhaaltjes van de boerderij. Een kijkje in de natuur. Numansdorp: Veldboeket Lektuur Uitgeverij
·
Schepjes
·
Grond
·
Plant(en)
·
Potjes of border
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.8
Basant Pachami
·
Bespreek het
hindoe feest Basant Pachami en stuur naar het prentenboek ‘Verhaaltjes van de
boerderij’.
·
Lees het
prentenboek interactief voor aan de klas
·
Bespreek het
planten van en verzorgen van planten, de ontwikkelingsstadia en de invloed van
de seizoenen
·
Plant met de
leerlingen één of meerdere planten en bespreek de verzorging
·
Tip: maak een
verzorgrooster voor de plant zodat de leerlingen betrokken blijven bij de
verzorging van de plant
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
zich op de hoogte stellen van meningen
·
Leerlingen kunnen
zich een mening vormen
·
Leerlingen kunnen
overtuigd worden
·
Leerlingen kunnen
informatie verwerken en presenteren
·
Leerlingen kunnen
luisterstrategieën inzetten
·
Leerlingen weten
dat planten verschillende ontwikkelingsstadia doorlopen
·
Leerlingen weten
dat planten veranderen afhankelijk van het seizoen
Leermiddelen
·
Schepjes
·
Grond
·
Plant(en)
·
Potjes of border
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.8
Basant Pachami
·
Informeer de
leerlingen over de Basant Pachami viering binnen het hindoeïsme en leg hierbij
de relatie naar de natuur en een groene omgeving
·
Voer met de klas
een debat over ‘Waarom groen belangrijk is’
·
Sluit het debat
af door met de klas één of meerdere plantjes te planten
·
Tip: laat de
leerlingen in groepjes een mening vormen en de klas in groepen laten debateren
·
Tip: maak een
verzorgrooster voor de plant zodat de leerlingen betrokken blijven bij de
verzorging van de plant
6 maart
2015 Holi:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kennen
de vier seizoenen; winter, lente, zomer en herfst
·
Leerlingen kunnen
weersomstandigheden bij seizoenen plaatsen door middel van de seizoensklok
·
Leerlingen kunnen
de veranderingen in de omgeving gedurende de verschillende seizoenen benoemen
·
Leerlingen weten
dat er een nieuwe kleur ontstaat door verschillende kleuren met elkaar te
mengen
·
Leerlingen kunnen
felle kleuren uitkiezen en benoemen
Leermiddelen
·
Papier in de vorm
van bloemen en vlinders
·
Verf (felle
kleuren)
·
Kwasten
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.9 Holi
·
Geef een
natuurles over de verschillende seizoenen, omgevingskenmerken van de seizoenen
en de weersomstandigheden gedurende deze seizoenen aan de hand van de
seizoensklok
·
Leg uit dat
binnen het hindoeïsme de lente wordt gevierd tijdens het feest Holi en bekijk
het filmpje
·
Laat de
leerlingen op wit papier in de vorm van bloemen en vlinders met felle kleuren
het effect van mengen zien door één zijde te beschilderen en de papieren daarna
dubbel te klappen
·
Tip: laat
plaatjes van vlinders en bloemen zien met felle kleuren ter inspiratie
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kennen
de vier seizoenen; winter, lente, zomer en herfst
·
Leerlingen kunnen
weersomstandigheden bij seizoenen plaatsen door middel van de seizoensklok
·
Leerlingen kunnen
de veranderingen in de omgeving gedurende de verschillende seizoenen benoemen
·
Leerlingen kunnen
verschillende klimaatsoorten en de gevolgen voor seizoenen herkennen en
benoemen
·
Leerlingen kunnen
kenmerken van de lente in een tekenopdracht verwerken
·
Leerlingen zien
dat het combineren van verschillende materialen een ander effect teweeg brengt
Leermiddelen
·
Papier
·
Vetkrijt (felle
kleuren)
·
Zeep
·
Oost-Indische
inkt
·
Spijkers
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.9 Holi
·
Geef een
natuurles over de verschillende seizoenen, omgevingskenmerken van de seizoenen
en de weersomstandigheden gedurende deze seizoenen aan de hand van de seizoensklok
en trek dit onderwerp wereldbreed door middel van een wereldbol
·
Leg uit dat
binnen het hindoeïsme de lente wordt gevierd tijdens het feest Holi en bekijk
het filmpje
·
Laat de
leerlingen op wit papier de lente kleuren met behulp van vetkrijt. Laat daarna
het hele vel insmeren met zeep. Als de zeep droog is wordt het vel met
Oost-Indische inkt beschilderd. Wanneer dit droog is gebruiken de leerlingen
een spijker om inkt weg te krassen en dansende mensen rondom een vreugdevuur te
tekenen.
·
Tip: laat
leerlingen van te voren zien hoe met vetkrijt verschillende kleurvlakken naast
elkaar eruit zien en wat het effect van zeep en Oost-Indische inkt is
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
verschillende dieren die tijdens het practicum aan bod komen herkennen en benoemen
·
Leerlingen kunnen
uiterlijke kenmerken van deze dieren benoemen
·
Leerlingen kunnen
reacties van de dieren op bepaalde handelingen benoemen en herkennen
·
Leerlingen kunnen
een practicum uitvoeren
Leermiddelen
·
Drie tafelgroepen, elke groep staat voor een
ongewervelde
·
Bordjes
·
Zwart papier
·
Keukenrol
·
Stopwatch
·
Liniaal
·
Rekenmachine
·
3 loepen
·
Plexiglas plaat
·
Woordenboek
·
Slakken, meelwormen, regenwormen
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.9 Holi
·
Leg uit dat
binnen het hindoeïsme de lente wordt gevierd tijdens het feest Holi en bekijk
het filmpje. Stuur daarna naar dieren die in de lente ontwaken uit hun
winterslaap en geboren worden.
·
Geef een korte
natuurles over gewervelde en ongewervelde.
·
Laat de
leerlingen een practicum uitvoeren met slakken, meelwormen en regenwormen.
·
Tip: laat de leerlingen
vragen beantwoorden en natuurgetrouwe tekeningen maken van de dieren die ze
onderzoeken
20 t/m 27 maart 2015 Navaratri:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
innerlijke- en uiterlijke kenmerken van klasgenoten benoemen
·
Leerlingen kunnen
gevoelens van klasgenoten benoemen
·
Leerlingen kunnen
klasgenoten complimenten geven
Leermiddelen
·
Geel papier (voor
elke leerling 1)
·
Mal van een zon
·
Potloden
·
Prikpennen
·
Prikvilt
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.10
Navaratri
·
Voer een
kringgesprek over ieders uiterlijke-, innerlijke kenmerken, gevoelens en het
geven van complimenten
·
Koppel de
leerlingen aan elkaar en laat hen nadenken over een compliment wat ze deze
leerling willen geven
·
Laat de
leerlingen zonnetjes tekenen vanuit de mal en uit het papier prikken
·
Schrijf het
compliment op elk zonnetje en laat de leerlingen deze complimenten uitspreken
en aan elkaar geven
·
Tip: laat in een
rollenspel zien hoe leerlingen elkaar een compliment kunnen geven (belicht
hierbij de verschillende vlakken zoals
innerlijke- uiterlijke kenmerken en gevoelens)
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
innerlijke- en uiterlijke kenmerken van klasgenoten benoemen
·
Leerlingen kunnen
gevoelens van klasgenoten benoemen
·
Leerlingen kunnen
zich in de gevoelens van een ander verplaatsen
·
Leerlingen kunnen
klasgenoten complimenten geven
Leermiddelen
·
Complimentenspel
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.10
Navaratri
·
Voer een
kringgesprek over ieders uiterlijke-, innerlijke kenmerken, gevoelens, het
verplaatsen in een ander en het geven van complimenten
·
Speel het
complimentenspel
·
Tip: laat de
leerlingen na het spelen van het complimentenspel complimenten aan elkaar
uitdelen op papier (bijvoorbeeld zonnetjes)
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen kunnen
zich inleven in de verschillende geloofsovertuigingen
·
Leerlingen kunnen
respectvol omgaan met verschillende geloofsovertuigingen
·
Leerlingen kunnen
de belangrijkste kenmerken van het Christendom, Islam, Jodendom en Hindoeïsme
benoemen
·
Leerlingen kunnen
in groepjes een muurkrant maken en deze presenteren
Leermiddelen
·
Computers
·
Flappen
·
Stiften
·
Informatieboekjes over Christendom, Islam,
Jodendom en Hindoeïsme
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.10
Navaratri
·
Voer een
kringgesprek over verschillende geestelijke stromingen
·
Verdeel de klas
in groepen en verdeel de vier geestelijke stromingen hierover
·
Laat de
leerlingen een muurkrant maken met informatie die zij over deze geestelijke
stromingen kunnen vinden
·
Laat de
leerlingen de muurkranten aan elkaar presenteren
·
Tip: stel eisen
aan de muurkrant zodat de leerlingen gericht op zoek gaan naar informatie en in
elke muurkrant dezelfde vragen terug komen.
27
maart 2015 Ramnavmi:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Ramnavmi
·
Leerlingen kunnen
meedenken over de Koninklijke familie
·
Leerlingen kunnen
aan de hand van een voorwerp een eigen kroontje maken
·
Leerlingen kunnen
door het gebruik van diverse materialen een kroontje versieren
Leermiddelen
·
Verhaal van Rama
·
Papier
·
Lijm en scharen
·
Divers materiaal
om de kroontjes te versieren: stiften, poltoden, krijtjes, gekleurd papier,
stickers, steentjes, glitters etc.
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.12
Ramnavmi
·
Lees het verhaal
van Rama voor en bespreek met de leerlingen het verhaal, stuur naar koninklijke
familie en kenmerken
·
Laat de
leerlingen een eigen kroontje maken van papier en deze met verschillende
materialen versieren
·
Tip: laat de
leerlingen verschillende afbeelingen van kronen en tiara’s zien, zodat ze hier
inspiratie op kunnen doen
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Ramnavmi
·
Leerlingen kunnen
kenmerken noemen van de Koninklijke familie
·
Leerlingen kunnen
kenmerken noemen van Pop-art kunstwerken
·
Leerlingen kunnen
met verf en collagemateriaal een portret maken van de koning en de koningin in
de stijl van Pop-art
Leermiddelen
·
Afbeeldingen
Pop-art werken van onder andere Andy Warhol en Roy Lichtenstein
·
Afbeeldingen
koninklijke families
·
Verf, kwasten,
collagemateriaal, lijm en scharen
·
Grote vellen
papier (minimaal A3)
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.12
Ramnavmi
·
Voer met de
leerlingen een kringgesprek over de Koninklijke familie en welke kenmerken een
koninklijke familie hebben.
·
Bekijk met de
leerlingen de Pop-art afbeeldingen en bespreek het werk. Wat vinden de
leerlingen er van en wat valt ze op?
·
Laat de
leerlingen zelf een portret maken van de koning en de koningin met zelf gekozen
materialen in de stijl van Pop-art
·
Tip: Bekijk of de
leerlingen meerdere associaties kunnen maken rondom koninklijke families, zoals
bijvoorbeeld sprookjes, films etc.
·
Tip: Laat de
leerlingen eerst een achtergrond maken, voordat ze beginnen aan het werkelijk
portret, zie werk Andy Warhol en Roy Lichtenstein
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Ramnavmi
·
Leerlingen kunnen
met behulp van literatuur en internet zelfstandig de webpad maken
·
Leerlingen kunnen
in kleine groepjes werken
Leermiddelen
·
Laptops/computers
·
Verhaal Rama
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk in
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 Feesten en specifiek naar 2.12
Ramnavmi
·
Samen met de
leerlingen wordt besproken wat we al weten van het hindoeïsme, hiervan maken we
een woordweb
·
Lees het verhaal
van Rama voor en bespreek het verhaal met de leerlingen
·
Maak groepjes van
3 tot 4 leerlingen en laat de leerlingen in kleine groepjes werken aan het
webpad
·
Tip: bespreek
naderhand met de leerlingen wat hen is opgevallen, welke nieuwe dingen er zijn
geleerd en wat de grootste verschillen zijn met de Nederlandse cultuur
·
Tip: laat de
leerlingen zelf vragen verzinnen over wat ze nog over het hindoeïsme willen
leren/weten
3 april
2015 Hunaman Jayanti:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Hanuman Jayanti
·
Leerlingen maken
kennis met verschillende dierlijke godsbeelden
·
Leerlingen kunnen
verschillen opnoemen tussen de diverse dierlijke godsbeelden
·
Leerlingen kunnen
kenmerken noemen van de apengod Hanuman
Leermiddelen
·
Afbeeldingen van
verschillende dierlijke godsbeelden
·
Verhaal apengod
Hanuman
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk het
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 en specifiek naar 2.13 Hanuman
Jayanti
·
Vertel de
leerlingen het verhaal van apengod Hanuman en bespreek het verhaal met de
kinderen, ga hier met ze over in gesprek en stuur richting andere dierlijke
godsbeelden
·
Laat de
leerlingen verschillende afbeeldingen zien van dierlijke godsbeelden en benoem
verschillende kenmerken en verschillen
·
Tip: vraag de
leerlingen naar ervaringen en laat ze meedenken over het godsbeeld in
combinatie met het verhaal van Hanuman
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Hanuman Jayanti
·
Leerlingen kennen
de verschijningsvorm van apengod Hanuman
·
Leerlingen kunnen
naar aanleiding van een voorbeeld zelf een jhandi maken
·
Leerlingen
gebruiken verf op stof om de jhandi te vervaardigen
·
Leerlingen kunnen
verschillende patronen en kleuren op de jhandi tekenen/verven
Leermiddelen
·
Afbeeldingen van
verschillende dierlijke godsbeelden
·
Verhaal apengod
Hanuman
·
Afbeeldingen
verschillende jhandi’s
·
Stof
·
Bamboestokken
·
Naald en draad
·
Verf, potloden,
kwasten
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk het
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 en specifiek naar 2.13 Hanuman
Jayanti
·
Vertel het
verhaal van de apengod Hanuman en bespreek het verhaal met de leerlingen
·
Laat de
verschillende afbeeldingen zien van Hanuman en bespreek de achterliggende en
religieuze gedachte achter de afbeeldingen
·
Verdeel de klas
in groepjes van 3 tot 4 kinderen en bespreek met hen de jhandi’s naar aan
leiding van de afbeeldingen. Bespreek hoe het eruit ziet en waar het voor
gebruikt wordt
·
Laat de
leerlingen met tekenmaterialen en verf de vlag voor de jhandi maken
·
Als de vlag droog
is kan deze aan de bamboe stok worden genaaid
·
Tip: laat de
leerlingen van te voren verschillenden patronen tekenen die ze willen gebruiken
op de jhandi
·
Tip: laat de
kinderen van te voren nadenken over het kleurgebruik op de jhandi
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Hanuman Jayanti
·
Leerlingen kennen
de verschijningsvorm van apengod Hanuman
·
Leerlingen kunnen
naar aanleiding van een voorbeeld zelf een jhandi maken
·
Leerlingen houden
rekening met de betekenis van vorm en kleur (patronen en kleurgebruik)
Leermiddelen
·
Afbeeldingen van
verschillende dierlijke godsbeelden
·
Verhaal apengod
Hanuman
·
Afbeeldingen
verschillende jhandi’s
·
Stof
·
Bamboestokken
·
Naald en draad
·
Verf, potloden,
kwasten
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk het
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 en specifiek naar 2.13 Hanuman
Jayanti
·
Vertel het
verhaal van de apengod Hanuman en bespreek het verhaal met de leerlingen
·
Laat de
verschillende afbeeldingen zien van Hanuman en bespreek de achterliggende en
religieuze gedachte achter de afbeeldingen
·
Verdeel de klas
in groepjes van 3 tot 4 kinderen en bespreek met hen de jhandi’s naar aan
leiding van de afbeeldingen. Bespreek hoe het eruit ziet en waar het voor
gebruikt wordt
·
Laat de
leerlingen met tekenmaterialen en verf de vlag voor de jhandi maken
·
Als de vlag droog
is kan deze aan de bamboe stok worden genaaid
·
Tip: laat de
leerlingen van te voren een ontwerp maken, rekening houdend met kleurgebruik en
patronen voor deze op de jhandi wordt geschilderd
4
& 19 augustus 2015 Nag Pantsjami:
Onderbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Nag Pantsjami
·
Leerlingen denken
na over de slang en maken gezamenlijk een woordweb
·
Leerlingen maken
met de hele klas één slang, iedere leerling levert hieraan een bijdrage door
naar eigen inzicht een wc-rol te versieren in de kleuren en patronen die hij
bij een slang vindt passen
Leermiddelen
·
Afbeeldingen
slangen
·
Wc-rollen
·
Touw
·
Verf en kwasten
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk het
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 en specifiek naar 2.14 Nag
Pantsjami
·
Bespreek met de
leerlingen wat ze al weten over slangen, maak samen een woordweb
·
Tip: houdt er
rekening mee dat sommige kinderen dit eng vinden
·
Bespreek de
achterliggende gedachte achter het feest Nag Pantsjami en praat erover met de
klas
·
Bekijk de verschillende
afbeeldingen van de slangen en bespreek de verschillende texturen, kleuren en
patronen
·
Laat de
leerlingen ieder een wc-rol versieren met de huid van een slang
·
Maak van alle
wc-rollen een slang door deze aan een lang touw te binden en hang deze in de
klas als klassenvriendje (hulde aan de dieren)
Middenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Nag Pantsjami
·
Leerlingen denken
na over de gedachte achter Nag Pantsjami
·
Leerlingen kunnen
diverse kenmerken van slangen noemen
·
Leerlingen maken
naar eigen inzicht een slang met verschillende materialen, rekening houdend met
kleurgebruik en patronen
Leermiddelen
·
Afbeeldingen
slangengoden
·
Afbeeldingen
slangen
·
Divers materiaal
als verf, stof, touw/wol, afval materiaal etc.
·
Grote vellen
papier (minimaal A3)
·
Scharen en lijm
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk het
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 en specifiek naar 2.14 Nag
Pantsjami
·
Bespreek met de
leerlingen de gedachte achter dit feest en laat diverse afbeeldingen zien van
slangengoden
·
Laat de
leerlingen nadenken over de kenmerken van slangen en deze benoemen. Praat over
waar slangen voornamelijk voorkomen en wat de leerlingen van slangen vinden
·
Vertel dat de
gedachte achter dit feest is om de slangengoden, maar ook de dieren in het
dierenrijk te eren en dat er daarom slangen worden gemaakt
·
De leerlingen
mogen zelf een slang ontwerpen op een groot vel papier. Hierbij moeten ze
rekening houden met kleurgebruik, textuur en patronen door gebruik te maken van
verschillende materialen.
·
Tip: eventueel
kunnen de slangen in tweetallen worden gemaakt
Bovenbouw
Leerdoelen
·
Leerlingen maken
kennis met het feest Nag Pantsjami
·
Leerlingen kunnen
de symboliek van de slang in dit feest benoemen
·
Leerlingen kunnen
aan de hand van observaties verschillende kenmerken noemen van de slang
·
Leerlingen kunnen
een slang natekenen naar aanleiding van een echt voorbeeld
Leermiddelen
·
Tekenpapier
·
Potloden
·
Papier met
lijntjes + pennen voor de observatie
·
Slang via
natuurkind.nl of diereneducatie.nl
Organisatie en lesverloop
·
Bekijk het
inhoudelijk literatuuronderzoek hoofdstuk 2 en specifiek naar 2.14 Nag
Pantsjami
·
Bespreek met de
leerlingen de gedachte achter dit feest en laat diverse afbeeldingen zien van
slangengoden
·
Laat de
leerlingen nadenken over de kenmerken van slangen en deze benoemen. Praat over
waar slangen voornamelijk voorkomen en wat de leerlingen van slangen vinden
·
Vertel dat de
gedachte achter dit feest is om de slangengoden, maar ook de dieren in het
dierenrijk te eren en dat er daarom slangen worden gemaakt
·
Haal een slang in
de klas en laat de leerlingen in tweetallen het dier observeren. De leerlingen
schrijven hun bevindingen op. Bespreek dit daarna klassikaal
·
Laat de
leerlingen de slang zo natuurgetrouw mogelijk natekenen
·
Tip: haal de
slang er niet uit! Er zijn veel kinderen bang voor slangen, zo kan je hen ervan
verzekeren dat er niets gebeurd en dat het veilig is!
·
Tip: de kans
bestaat dat er een aantal leerlingen zijn die te angstig zijn voor de slang.
Laat hen een andere opdracht doen: maak een muurkrant over de slang naar
aanleiding van informatie op internet
Bijlagen
Inhoudelijk
literatuuronderzoek Feesten
Het hindoeïsme kent diverse soorten vieringen; er zijn feesten om het
nieuwe seizoen in te luiden, hierbij spelen de goden een grote rol. Maar er
zijn ook feesten welke uitsluitend aan een god gewijd zijn. De festiviteiten
vinden voornamelijk in het voorjaar en het najaar plaats. Hierbij vervullen
Holi en Divali een belangrijke rol; Divali is het feest in de herfst, vlak voor
de start van de winter. Holi luidt de komst van de lente in. Deze twee feesten
worden met elkaar verbonden door een periode van ‘rust’ in de natuur en een
periode van groei, ontwikkeling en oogst. (Vink, 2014)
In totaal zijn er 174 vieringen per jaar. Door de grote hoeveelheid van
goden en godinnen en hun verschillende verschijningsvormen en door het feit dat
bepaalde feesten alleen binnen bepaalde kasten gevierd worden, is het lastig om
de belangrijkste feesten aan te geven. Dit verschilt per regio en kaste. De
meeste gezinnen vieren gemiddeld achtentwintig van deze festiviteiten, vaak
binnenshuis in besloten kring. (Wikipedia, 2014) Hindoes doen die dag bepaalde
vereringen en nuttigen speciaal voedsel. Deze vieringen staan ook vaak in het
teken van voorouders, familie en/of vrienden. Tijdens zogenaamde poedja’s,
erediensten voor goden en voorouders, worden er offervuren aangestoken om hen
te eren. Deze offervuren, hawans, worden
bij het familie-altaar of in de tempel uitgevoerd. Daarnaast zijn er een aantal
vieringen die grootster en buitenshuis gevierd worden.
Iedere viering en plechtigheid wordt afgesloten met het zingen van de
arti, een loflied. Vervolgens wordt het offer, de prasad, uitgedeeld aan de
gelovigen; het wordt dan geconsumeerd of gedragen (bijvoorbeeld bloemen). De
prasad bestaat over het algemeen uit zoetigheden en vruchten. Na het uitdelen
van de prasad volgt er een gezamenlijke maaltijd en brengt men tijd met elkaar door.
(Vink, 2014)
In Nederland worden voornamelijk het Holi-feest, Krishna Janamashtmi en
Divali buitenshuis gevierd. Tijdens deze feesten willen de gelovigen bijzondere
eer bewijzen aan God en er worden cultuur-historische gebeurtenissen herdacht.
Veel hindoes bezoeken tijdens deze feesten vrienden en familie om oude banden
aan te halen of juist nieuwe te maken. (Vink, 2014)
2.1 Raksha Bandhan
10 augustus 2014
Raksha
Bandhan is een feest voor broers en zussen en vindt plaats tijdens volle maan
in Sravana (meestal augustus). Zussen zoeken hun broers op en binden een
armbandje, Rakhi, welke dient als beschermkoord, om hun pols en de broer krijgt
een merkteken op het voorhoofd (worldpress.com). De broer geeft een geschenkje
aan zijn zus en beschermd haar. Het feest is bedoeld om de relatie tussen broer
en zus te gedenken. Het is geen godsdienstige plechtigheid, maar een verdieping
van de relatie tussen broer en zus. De relatie krijgt een diepere betekenis
naarmate de broer ouder wordt; hij zal haar moeten beschermen. Het maakt
duidelijk dat de vrouw er niet alleen voor staat, ook als zij eenmaal getrouwd
is, kan ze haar broer(s) om hulp vragen.
Tegenwoordig worden ook symbolische
broer/zus relaties geëerd op deze dag; vrienden en kennissen wisselen ook
beschermkoordjes en geschenkjes uit. (Vink, 2014)
2.2 Krishna Janamashtmi:
16 en 17
augustus 2014
Tijdens dit feest wordt de geboorte van Krishna
herdacht. Krishna wordt gezien als volledige incarnatie van de god Vishnu. Het
is een feest met veel dans, muziek, zang en toneel en het lezen uit de
Bhagavadgita. Deze verhalen over het leven en de leer van Krishna, staan
centraal in diverse tempels en bijeenkomsten. (Vink, 2014)
2.3 Ganesh Chaturthi (Geboortedag Ganesha)
Op deze dag wordt de god Ganesh
vereerd. Hij is bekend als melkdrinkende godheid; de god met het
olifantenhoofd. Hij neemt hindernissen weg en is de beschermheilige van
reizigers. Hindoes bidden tot Ganesha als ze aan een nieuwe stap in hun leven
beginnen, bijvoorbeeld bij verhuizingen, een nieuwe baan of het huwelijk.
In delen van India wordt dit feest
zeer groots gevierd; het duurt soms wel 9 dagen. (Vink, 2014)
2.4 Pitra Paksj
9 t/m 23 september 2014
eze periode valt samen met de
nieuwe maan van de maand Asvina (september/oktober). Gedurende deze periode
worden overleden ouders en familieleden herdacht. Er worden allerlei diensten
en ceremonies gehouden, waarbij de dodenoffers, straaha’s, centraal staan. De
hindoes hebben diverse verplichtingen tegenover hun ouders en voorouders. Deze
schuld wordt afgelost door voor hen te zorgen op latere leeftijd en hen te eren
tijdens erediensten en tijdens de Pitra Paksj. Door hun voorouders te eren,
zullen de voorouders instaan voor het
welzijn van hun nakomelingen. De religieuze voorschriften geven aan dat de
oudste zoon de offerplicht uitvoert. Daarom is het zo belangrijk voor hindoes
om een zoon te hebben . (Vink, 2014)
2.5 Navaratri (tweede periode)
24 september
t/m 2 oktober 2014
Deze periode volgt direct op de Pitra Paksj en is
een negen dagen durende periode van dans en aanbidding. Er wordt een
offerdienst gehouden waarbij de negen verschijningsvormen van de vrouw van
Shiva, Durga, worden vereerd. Durga is de vernietiger van slecht karma. (Moppe, 2013) Na de offerdienst
worden in sommige gezinnen de Durga-cahlisa voorgelezen en de geofferde spijzen
uitgedeeld. (Vink, 2014)
Door mee te doen met de festiviteiten, zoals het vieren van de nachten door
veel lawaai te maken en vrolijke kleding en sieraden te dragen, krijgen de
mensen de energie om het kwaad te overwinnen. (Moppe, 2013)
2.6 Dussera (Vijaya Dasami)
3 t/m 12 oktober 2014
Tijdens de Dussera staat de
overwinning van het goede (in de vorm van Shri Rama) op het kwaad centraal (de
demonenkoning Ravan). Het is het einde van Navatri, wat op de tiende dag
gevierd wordt. Tijdens dit tiendaagse festival speelt de opvoering van de
Ramayana een belangrijke rol. Tijdens dit toneelstuk worden de belangrijkste
gebeurtenissen uit het leven van Ram(a) en de demon Ravan opgevoerd. De
voorstelling begint na zonsondergang en gaat door tot diep in de nacht. De
gehele voorstelling neemt soms meer dan tien dagen in beslag. Naast het podium
zit een groep priesters die een gedeelte van het dichtwerk van Tulsidas
voorleest. Tulsidas heeft het verhaal van Ram en Ravan beschreven. De
voorstelling speelt zich af op verschillende locaties. Het publiek volgt de
acteur te voet of per rijtuig naar de volgende locatie waar het stuk wordt
hervat.
Voor
het begin van Dussera worden er drie meter hoge poppen gemaakt van stro, welke
worden gevuld met vuurwerk. Deze poppen stellen Ravan, zijn broer en zijn zoon
voor. Op de tiende dag wordt de overwinning gevierd, de Viiavdashami. De poppen
worden in brand gestoken als teken van overwinning. (Vink, 2014)
2.7 Divali
23 oktober 2014
Divali is het feest van de duizend lichtjes. Het
feest is gewijd aan Maha Lakshmi, de godin van het licht, voorspoed, geluk,
succes, wijsheid en welvaart. Na Divali gaan veel hindoes op bedevaart naar de
heilige rivier de Ganges om een religieus bad te nemen. Het gaat tijdens dit
feest om de goede dingen die het kwade overwinnnen; het licht wint van het
donker, de warmte van de kou etc. Hindoes maken voor Divali hun huis schoon en
er wordt een week lang geen vlees gegeten of alcohol gedronken. Zo worden ze
ook van binnen gereinigd. Er wordt uitgebreid gebaad en er worden nieuwe kleren
aangetrokken. Vervolgens wordt het hele huis verlicht door diya’s, aarden
schoteltjes met geklaarde boter als brandstof en een katoenen pitje. De oudere
vrouwen van de familie voeren een plechtigheid uit voor de deur van hun huis,
waarbij ze bidden tot Lakshmi en haar vragen het huis te bezoeken. Deze
lichtjes branden de hele nacht, zodat de godin het huis kan vinden. Door de
lichtjes worden de mensen verlicht en krijgt men het gevoel met een schone lei
te kunnen beginnen. Tijdens deze dag zoeken families en vrienden elkaar op en
wensen elkaar veel geluk. (Vink, 2014)
2.8 Basant Pachami
25 januari 2015
Dit feest luidt de komst van de lente in. Er wordt
een begin gemaakt met het opbouwen van de holika, een grote brandstapel die de
avond voor het Holi-feest (40 dagen later) wordt aangestoken. Op een centrale
plaats in de woonplaats wordt op rituele wijze een Castor-olie plant geplant.
Rondom deze plant worden iedere dag
takken, bladeren, hout en ander brandbaar materiaal verzameld (wikipedia.nl).
Deze brandstapel staat symbool voor
de heks Holika, die het kwaad in de wereld en met name in de mens voorstelt. In
Nederland wordt deze brandstapel pas de dag zelf (Holika Dahan) opgebouwd. Op
deze dag worden ook erediensten gehouden ter ere van Saraswati, de echtgenote
van Brahma (God als schepper). Zij is de godin van de wijsheid en schone
kunsten. (Vink, 2014)
2.9 Holika Dahan
5 maart 2015
Dit is de avond voor Holi, waarbij
men de van te voren (tijdens Basant Pachami) opgebouwde Holika
verbrandt. Dit symboliseert het kwade. Tijdens de ceremonie loopt iedereen
rondom het vuur en roepen verwensingen aan het kwaad. Bovendien worden er
rijstkorrels, aarde en stenen in het vuur gegooid om slechte gewoonten en
gedachten te verbranden. (Vink, 2014)
2.10 Holi
6 maart 2015
Dit
lente-feest is tevens het nieuwjaarsfeest van de hindoes en symboliseert de
overwinning van het goede op het kwade: van licht op duisternis, van kennis op
onwetendheid, van recht en waarheid op onrecht en onwaarheid. Op de ochtend van
Holi komen de mensen bij elkaar op de plek van de verbrande brandstapel. Er
wordt een gebed uitgesproken en zegewensen voor geluk en welzijn voor het
nieuwe jaar. Vervolgens brengt men bij elkaar met as een stip aan op het
voorhoofd (tilak), ten teken dat het kwaad overwonnen is. Na deze plechtigheid
wordt er de hele dag gegeten, gedronken en gezongen waarbij men elkaar
besprenkeld met geurwater, gekleurde as en allerlei vloeistoffen. Dit
symboliseert de in bloei staande natuur en het begin van de lente, het nieuwe
jaar. (Vink, 2014)
2.11
Navaratri (eerste periode)
20 t/m 27 maart 2015
Tijdens
deze periode begint de vastenperiode die vier maanden duurt; tot de tweede
Navaratri in september/oktober. De festiviteiten gedurende Navaratri duren
negen dagen en nachten en staan in het teken van de godin Durga, een van de
verschijningsvormen van Parvati, de echtgenote van de god Shiva (beleven.org). Tijdens de negen nachten durende devotionele dienst,
worden de negen manifestaties van Durga Mata vereerd. Op de eerste dag wordt
Durga Mata vereerd in de vorm van Shailputri. In de wereld waarin wij onszelf
bevinden is materialisme en succes het middelpunt. Dit zorgt uiteindelijk ook
voor faalangst en frustraties. Shailputri zorgt daarom ook voor een
tevredenheidsgevoel. (Organisatie voor Hindoe Media, 2012)
2.12 Ramnavmi
27 maart 2015
Ramnavmi is de geboortedag van
Rama, de incarnatie van de god Vishnu als mens. Rama wordt door de hindoes als
ideale mens en koning gezien; de ideale samenleving wordt ‘Ramraj’ genoemd
(Godsrijk). Op deze dag worden er meerdere diensten en ceremonies gehouden ter
ere van Rama. Hierbij worden verschillende delen uit de Ramayana van Tulsidas
gelezen en gezongen. (Vink, 2014)
2.13 Hanuman Jayanti
3 april 2015
Dit is de viering van de
geboortedag van de apengod Hanuman. Hij was de trouwe volgeling en helper van
Rama uit de Ramayana. Hanuman wordt gezien als beschermer tegen en verdrijver
van kwade geesten en demonen. Tijdens verscheidene diensten wordt er
voorgelezen uit de Hanuman-chalisa (een loflied) en wordt een jhandi geplant (
een vlag aan een bamboestok). (Vink, 2014)
2.14 Nag Pantsjami (I) en Nag Pantsjami (II):
4 augustus
2015 & 19 augustus 2015
Nag Pantsjami wordt twee keer achter elkaar gevierd:
op de vijfde dag van de donkere helft van de maand Sravana en de vijfde dag van
de lichtere helft van de maand Sravana. Het is een slangenfestival ter ere van
de slangengoden. Er wordt tijdens deze dagen een hulde gebracht aan alle
dieren. Alle dieren worden gezien als kralen aan hetzelfde kosmische snoer; ze
zijn niet alleen afhankelijk van elkaars bestaan, maar maken elkaars bestaan
ook mogelijk. Er wordt op deze dagen gebeden voor slangen en ze worden gevoed
met melk. (Vink, 2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten